Een weekendje weg - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Sabine Visscher - WaarBenJij.nu Een weekendje weg - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Sabine Visscher - WaarBenJij.nu

Een weekendje weg

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

25 Februari 2011 | Australië, Noosa Heads

Lieve iedereen,

Ik hoop dat alles goed gaat met iedereen thuis. Ik heb afgelopen weken een aantal superleuke weekenden gehad, dus daar vertel ik jullie graag wat meer over.

Voor langere tijd al dacht ik eraan om Noosa bezoeken, een stadje aan de Sunshine Coast. Een stukje uit de Lonely Planet om een beeld te krijgen:

"If Noosa isn't the hippest beachside destination in Australia, then we give up! The brighest light on the Sunshine Coast has bloody close to the lot: superb north-facing surf beaches, a pristine waterway in Noosa Sound, haute couture on Hastings St, beds for all budgets, fab local markets - and all this encircled by a resplendent national park. And despite gobsmacking property and cocktail prices, Noosa remains the domain of the outdoor enthusiast. [...] Just remember you're in Noosa, ladies and gentlemen, so whatever you do, please do it in style."
(Lonely Planet Australia 2009: 349)

Nu dacht ik - nouveau richesse, hip, culinair, dat zal allemaal wel leuk zijn, maar ik geef er niet veel om dus we zullen zien hoe het is. Laten we zeggen, Noosa is super! Er komen verschillende elementen bij elkaar wat maakt dat het een heerlijke plek is om ten minste een paar dagen te vertoeven; het strand, verschillende nationale parken, een relaxte sfeer en lekker eten. Ik vond het in ieder geval zeker de moeite waard om er naartoe te rijden in ongeveer twee uur - en ook dat is een erg mooie rit vanaf Brisbane.

Mick was nog nooit eerder in Noosa geweest en ik wilde het graag zien, dus besloten we er voor een weekend tussenuit te gaan. We wilden onszelf eens een keer wat verwennen, dus we hadden een apartement geboekt in het Ivory Palms Resort, aan de rand van Noosaville, voor twee nachten. Perfecte locatie; Noosaville 5 minuten rijden, Noosa Heads iets meer dan 10 minuten. Het klinkt erg chique - en dat was het voor mij persoonlijk ook wel want het is Noosa en ik verblijf normaal gesproken nooit in hotels of resorts - maar de prijs was zeker goed te doen.

We kwamen vrijdagmiddag aan om 17:30 en na ingecheckt te hebben, gingen we richting apartement. Zelfs voordat we ons apartement hadden gezien, waren we al aangenaam verrast; het resort had drie zwembaden, een sauna, tennisbanen, restaurant, openbare BBQs, en nog veel meer. Daarnaast zag het er allemaal erg mooi en verzorgd uit. Toen we het apartement binnen kwamen, waren we helemaal enthousiast - vertrouw nooit op de plaatjes, maar dit was beter! Een woonkamer met klein balkon die uitkeek over resort, een keukentje, slaapkamer en badkamer met een soort van bubbelbad! Ik kan de laatste keer dat ik een echt bad heb gehad niet meer herinneren. We dumpten onze spullen in het apartement en gingen toen op weg naar Noosaville en Noosa Heads om de buurt wat te verkennen en een restaurantje te vinden om een hapje te eten. Noosa is heerlijk om in rond te slenteren, vooral rond zonsondergang. Het is warm, het ruikt naar de zee, er is veel groen en overal zijn mensen te zien en horen die vooral in de vele restaurantjes samen komen. Na op het strand te hebben gelopen, hebben we die avond lekker gegeten in een klein Thais restaurantje in Noosaville, daarna een ijsje gekocht en terug naar het apartement voor een warme douche en een zacht bed.

Zaterdag zijn we wat later dan gepland opgestaan. We zijn naar de supermarkt gereden voor ontbijt en daarna naar het informatiecentrum in Noosa Heads om te zien wat er te doen was. Ik wilde sowieso graag naar Noosa National Park - dit was me aangeraden door een jongen uit Engeland die ik vorig jaar ontmoet heb tijdens een busrit naar Maroochydore - om daar een wandeling te maken. We raakten in gesprek met een medewerker van het Informatiecentrum, een wat oudere man die ons goed advies gaf over wat te doen. Nu gaan veel van die gesprekken al snel richting, "waar kom je vandaan" en dergelijke, en zo kon ik weer eens wat Nederlands uitwisselen... want Thys bleek ook een Nederlander te zijn. Ik blijf erbij - Nederlanders kom je echt in alle uithoeken van de wereld tegen, op de meest onverwachte plaatsen en tijden. Na wat meer folders en informatie opgepikt te hebben, hebben we lunch gehad en nog wat gaan shoppen. We besloten dat het te warm was om de wandeling op dat moment te maken, en gezien het alweer halverwege de middag was, zijn we terug gegaan naar het resort en hebben we de rest van de middag in de zwembaden doorgebracht. Voor het avondeten wilden we een 'sunset river cruise' maken op de Noosa River, maar de ene boot vaarde op dat moment niet vanwege onderhoud en de andere was al volgeboekt. Jammer, maar we vermaken ons wel! Pizza gehaald, die overigens echt superlekker was, en de rest van de avond in het apartement doorgebracht met films die we van thuis mee hadden genomen.

Zondag zijn we vroeg in de ochtend opgestaan om alles in het apartement weer netjes aan kant te maken, en daarna was het tijd voor ontbijt, waarvoor we weer naar de lokale supermarkt en bakker zijn gereden. Met broodjes, genoeg te drinken en wat granenrepen naar Noosa National Park gereden om daar lekker in de schaduw te eten en toen was het tijd voor de wandeling. Okee, pff... erg warm maar wat een prachtige omgeving met spectaculaire uitzichten! Het eerste gedeelte van onze wandeling (de 'Coastal Track', nummer 4) voerde ons langs de rand van hoge kliffen met namen als 'Dolphin Point', 'Fairy Pools' en het gezellige 'Hells Gates'. Tijdens de afdaling hebben we een kort uitstapje gemaakt naar het strand van Alexandria Bay, waar je alleen kan komen als je door het park loopt. Heerlijk rustig dus, en hier hebben we even uitgewaaid. Het tweede gedeelte van onze wandeling (de 'Tanglewood Track', nummer 2), leidde ons dwars door de dichte, tropische begroeiing van het park. Ik blijf het fascinerend vinden hoe anders het hier is, de flora en fauna. Na anderhalf, twee uur en ongeveer 8 km. kwamen we compleet doordrenkt van zweet weer aan bij ons startpunt. Geen probleem, de zee was 5 minuten rijden... dus op naar het strand! Heerlijk gezwommen in de zee bij Main Beach en daarna nog een laatste keer wat rondgekeken in Noosa voordat het helaas tijd was om richting huis te gaan. We hadden nog wel een aantal punten op de planning staan, dus we gingen op naar Mooloolaba en Cotton Tree Beach, waar Mick vroeger elke zomer met z'n familie op vakantie ging. Hij wilde er graag weer eens langs en de camping of 'caravan park' is nog steeds precies hetzelfde, vertelde hij. Daarna langs Alexandria Headlands teruggereden naar Caloundra, waar we iets te eten hebben gehaald en een ijsje hebben verorberd van Queensland's beste ijssalon - afgaande op de wanden die compleet behangen zijn met prijzen. Toen was het toch echt tijd om naar huis te gaan... jammer, maar een fantastisch weekend gehad! :)

Nu moet ik na dit hele verhaal nog even iets kwijt. Ik heb het eigenlijk nog maar aan een aantal mensen verteld omdat ik er geen gedoe van wil maken, maar gezien m'n familie altijd zo ontzettend nieuwsgierig is... (lieve tantes, here's looking at you) - de geruchten en speculaties, daar zit toch heel misschien eventueel wel wat in. ;) Ik ben hier iemand tegengekomen op wie ik de laatste tijd toch wel gek ben geworden en ik hoefde het niet eens ver te zoeken - vanaf waar ik hier in Australië woon, niet vanaf Nederland natuurlijk. Ik heb hem al eerder genoemd, want het is Rob's broer, Michael (iedereen noemt hem Mick). Hij is erg lief, maakt me aan het lachen, is voor alles in, en daarnaast heb ik de goedkeuring van z'n familie en vrienden. What else can a girl wish for? Overigens, sorry dat ook ik nu met iemand 'thuiskom' met wie jullie Engels moeten praten. Hij is hard bezig Nederlands te bestuderen; dat blijkt toch best lastig te zijn, maar we komen er wel.

Tot het volgende reisverslag.

Liefs, x

Sabine

  • 25 Februari 2011 - 07:00

    Annette:

    Ik begrijp niet waarom daar nou "tantes" bij moet staan! ;-)

  • 25 Februari 2011 - 09:15

    Henk:

    Wat lief:D

  • 25 Februari 2011 - 15:11

    Pa:

    Eigenlijk vind ik het nog lieverder :]

  • 25 Februari 2011 - 18:19

    Leona Franken :

    Leuk om weer eens een verhaal van jou te lezen over Australie waar je nu al zo lang ( voor ons gevoel) bent. Leuk wat je allemaal mee maakt zeg, super!!
    En....................ja hoor we waren er al bang voor..........een vriend, wat leuk, hoe krijg je het voor elkaar! Wat dacht je.... mijn broer haalt het van ver ;ik kan het nog verder, ha,ha!!! Leuk, we zijn benieuwd, dus neem maar mee naar holland hoor, we moeten hem per slot keuren, niet alleen je tantes maar wij ook toch???? Op de foto ziet hij er goed uit, dus zal het wel in orde zijn.
    liefs van ons en geniet van Alles !!!!!!!!!!!!! xxxxxxxxxxx

  • 25 Februari 2011 - 21:20

    Nel:

    Wat een gezellig verslag en een leuke verrassing, gunnen je veel geluk.
    Op de foto ziet hij er goed uit, nog een fijne tijd gewenst.
    groetjes, Nel en Gerrit

  • 25 Februari 2011 - 23:52

    Miranda:

    Nou heb ik helemaal zin om te komen :P

  • 27 Februari 2011 - 11:35

    Debby En Marc:

    Hee Sabine! Wat goed om te lezen dat je nog steeds aan het genieten bent en... niet meer alleen!! :) wat een leuk nieuws!
    Geniet ervan, maar zo te lezen doe je dat volop!

    Dikke kus van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabine

Actief sinds 18 Mei 2010
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 21460

Voorgaande reizen:

08 September 2010 - 24 Juli 2011

Sabine in [Australië, Nieuw-Zeeland & Fiji]

Landen bezocht: