De reis en de eerste dagen aan de andere kant - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Sabine Visscher - WaarBenJij.nu De reis en de eerste dagen aan de andere kant - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Sabine Visscher - WaarBenJij.nu

De reis en de eerste dagen aan de andere kant

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

13 September 2010 | Australië, Brisbane

Lieve allemaal,

Na een lange vliegreis, over West-Europa, Oost-Europa, het Midden Oosten en Zuid-Oost Azië, ben ik nu in Australië beland! De reis is zonder problemen verlopen; de kleine vertragingen die er waren, werden goed opgelost.

Laten we maar bij het begin beginnen. Eerst naar Schiphol, om daar mijn eerste vlucht naar London te nemen. Ik had nogal last van zenuwen - niet zo vreemd als je op het punt staat om voor bijna een jaar te vertrekken naar de andere kant van de wereld. Daarnaast ben ik ook helemaal niet goed met afscheid nemen. Dit moest wel gebeuren, en na wat tranen zeiden we gedag en begon ik dan echt aan het grote avontuur. Op London aangekomen, moest ik wat langer wachten (de mensen hier waren overigens over het algemeen vrij cranky), maar dat was snel genoeg voorbij en kon ik overstappen op mijn tweede vlucht naar Sydney. Wat een vliegtuig, echt geweldig! In mijn onervaren ogen ontzettend groot, luxe en comfortabel - comfortabel tot op een zekere hoogte, want je blijft toch altijd zitten met beenruimte. Iedereen had een 'Q private entertainment system' in de stoel ervoor zitten, waarop je allerlei dingen kon doen om de tijd te verdrijven; films kijken, muziek luisteren, nieuws lezen, shoppen en vlieginformatie raadplegen. Dit laatste vond ik erg leuk, want je zag precies hoe hoog je vloog (11,5 km.) en wat de temperatuur buiten was (-50 graden). Het was dus ook wat koud binnen, maar daarvoor kregen we een dekentje en dergelijke. Verder, en dat was echt super, zat er een webcam in de staart van het vliegtuig, dus je kon met eigen ogen zien hoe het er buiten uitzag! Na de korte stop-over in Singapore, ging ik op weg naar Sydney, waar ik moest overstappen op mijn derde vlucht naar Brisbane. Eenmaal daar aangekomen was het inmiddels al laat en donker, dus ik was erg blij om Robert en zijn jongere broer Michael te zien, wie mij op kwamen halen van het vliegveld. Gelukkig hadden ze het kunnen vinden met de auto, want de bewegwijzering is nogal onduidelijk. 'Thuis' aangekomen heb ik kennis gemaakt met de familie; Helen, Rob's moeder, en Paul, een vriend van de familie. Ellie, Rob's vriendin, sliep al, maar haar zou ik morgen ontmoeten. Daarna ben ik lekker mijn bedje ingedoken en heb ik geslapen als een blok.

Met de jetlag valt het overigens wel mee. Ik vertrok 's ochtends vroeg vanuit Nederland en kwam 's avonds laat aan in Australië, en sinds ik in het vliegtuig niet veel heb kunnen slapen, was het de ideale tijd om naar bed te gaan toen ik hier aankwam. Ik merk wel dat ik soms op vreemde momenten midden in de nacht wakker word en langer doorslaap dan ik normaal zou doen, maar ik blijf natuurlijk ook wel wat langer op omdat ik met jullie wil praten =).

Goed, het huis en 'mijn Australische familie'. Laten we zeggen dat het huis oud is en nodig een grote beurt kan gebruiken. Overal staan spullen opgeslagen, dus het is heel anders dan ik thuis gewend ben. Maar, ik ben ontzettend dankbaar dat ik hier mag verblijven en daarnaast heb ik een eigen kamer, waar ik kan slapen en werken. Ik heb hier genoeg ruimte, en er staat zelfs een vaasje met prachtige zelfgekweekte rozen op m'n bureau; erg lief. Oh, en een doosje chocolaatjes op m'n kussen! Hoe 'armoedig' het huis er ook uit mag zien, des te vriendelijker zijn de mensen. Ze zijn ontzettend gastvrij; ik mag gaan en staan waar ik wil en doen wat ik wil. Zelfs de koelkast mag in induiken wanneer ik wil. Het is hier verder ook heerlijk weer, ondanks het feit dat het toch echt winter is, met temperaturen die lijken op de onze in de zomer. Aan de andere kant is het hier wel snel donker (rond een uur of vijf, half zes) en is het 's nachts koud! Ik ben dus erg blij met mijn extra dekens.

Een aantal dagen terug ben ik samen met Rob en Ellie Brisbane in geweest. We hebben daar nog niet al te veel interessants gedaan; ik moest langs de bank en telefoonwinkel om wat dingen te regelen. Na afloop hebben we lekker wat gegeten en in de stad rondgelopen, waarbij Rob en Ellie me veel verteld hebben over hoe alles hier in elkaar zit. Dit staat er in de Lonely Planet over Brisbane:

"Blessed with an abundance of sunshine and spectacular waterways, Brisbane is surging forward as a modern metropolis with a new air of confidence and style. Rapid inner-city development, a swelling population and a cosmopolitan upswing have given it greater stature in recent times, yet it retains the friendliness and relaxed attitude it has always been praised for. Locally known as Brissie (or Brisvegas), it's the nation's third-largest destination and deserves all acclaim for being a dazzling river city. Sleek catamaran ferries flide up and down the Brisbane River, which snakes its wat around shiny CBD buildings and sprawling subtropical parklands, under the mighty Story Bridge, past colossal rock faces at Kangaroo Point, and out to magical Moreton Bay. (...) The temperate climate and clear blue skies are irresistible for some, along with its distinct lack of pretentiousness. During its so-called 'winter', when you're basking in sunshine (...) while the 'southerners' shiver, it's easy to see why the Brisbane lifestyle has become so desirable".
(Lonely Planet Australia 2009: 297)

En dat klopt zeker wel! De mensen zijn ontzettend vriendelijk en wat me het meeste opvalt, is dat iedereen een praatje met je maakt. Of je nou in de statige atmosfeer van een bank bent, of de informele gezelligheid van een klein eettentje aan de rand van een 'food court', de meeste mensen lijken het prima naar hun zin te hebben en dat merk je ook. De stad vind ik zelf erg mooi; het is schoon, groen en wijds. Het CBD, of 'Central Business District', ten noorden van de rivier is erg strak en zakelijk, terwijl South Bank ten zuiden van de rivier erg cultureel en relaxed is. Vooral South Bank was heerlijk. Aangelegde subtropische parken, met overal waterpartijen en fonteinen, en zelfs een zwembad waar je gewoon in kan duiken, met hier en daar restaurantjes en een kleine markt op vrijdagavond en in het weekend. Fantastisch! Rob (wie het bij deze maar weer bevestigd gekregen heeft dat hij hoogtevrees heeft), Ellie en ik zijn diezelfde avond, terwijl de zon onderging, in de Wheel of Brisbane geweest, een reuzenrad in South Bank die je over het hele centrum van de stad uit laat kijken. Dat was super! Aan het einde van de avond zijn we met een ferry weer terug naar de overkant gevaren - klinkt meer dan het is, want het was maar iets van 5 minuren - en toen naar huis, waar we nog een film hebben gekeken.

Zondagavond is hier 'family night', dus gisteren hebben we met z'n allen gegeten en pool gespeeld. Ik wist niet dat ik er zo slecht en tegelijkertijd zo goed in was.

Ik hou het hierbij voor nu. Vandaag ga ik op zoek naar een baan, en sinds ik al een aantal dingen op het oog heb, ga ik maar eens m'n eerste sollicitatiebrieven eruit sturen. Duimen jullie voor me?

Liefs, x

Sabine

P.S. Er volgen snel meer foto's.

  • 13 September 2010 - 11:15

    Leona En Norman:

    HEEEE Sabine, wat super je bericht en dat je al zoveel hebt verteld over al je belevingen, leuk hoor we leven zo met je mee!Je kamer ziet er echt super uit, menigeen mocht willen dat hij zo mocht slapen als hij op reis is en zo word ontvangen, echt geweldig! Debby en Marc zijn nu op weg naar het vliegveld Weeze- norman brengt ze weg-om dan vervolgens tien dagen door Marokko te gaan trekken, ook weer een belevenis natuurlijk!
    Nu lieve meid geniet ervan en heel veel succes met de sollicitaties, je zal zien dat dat ook allemaal goed gaat komen, we hebben er vertrouwen in! Liefs een dikke kus van ons viertjes, leona xx

  • 13 September 2010 - 18:23

    Pascal:

    We want more, we want more. ;P

    En mycket lycka till!
    Ofwel, heel veel geluk in het Zweeds (ja, ik ben bezig mezelf aan het Swedifying). Maar het gaat gewoon helemaal goedkomen met die job =]

  • 13 September 2010 - 21:04

    Miranda:

    Hey Sabien,

    Mooi dat je zo goed bent ontvangen. Die baan komt ook wel goed, maar ik zal toch voor je duimen.

    Veel succes en heel veel plezier, je gaat een mooie tijd tegemoet.

    XXX

  • 14 September 2010 - 14:22

    Dingena:

    Leuk om jouw verslag te lezen. Ik weet zeker dat de baan ook gaat lukken.
    Zet`m op. Je kan het!!!
    XXX

  • 14 September 2010 - 17:35

    Norman:

    Potvolblommetjes,
    Je vloog in het nieuwste van het nieuwste, een dubbeldekker van AirBus, het grootste vliegtuig ter wereld. Jammer dat ik niet mee mocht om jou te begeleiden.
    Veel plezier en succes daar.

  • 15 September 2010 - 09:04

    Henk:

    Hoi Sabine,

    Fijn dat je het goed naar je zin hebt en een veilig onderkomen hebt.
    Heb net, na aanleiding van jouw verslag, maar eens wat afbeeldingen van Brisbane ge-googled. The Wheel is maar liefs 60 meter hoog. Niets voor mij. Zo zie je maar. Je bent nog maar net weg en doe je nu al dingen die ik niet zou doen. En ik heb je nog wel zogoed gewaarschuwd. Kan het nog gekker? Doen en ons vooral laten weten. Succes, Henk

  • 16 September 2010 - 19:02

    Thea/buur Van Leona:

    Hallo Sabine, fijn, dat je eerste dagen en je indrukken positief zijn. Je hebt een grote stap in je leven gezet, spannend, maar vast en zeker verrijkend. Er is zoveel meer te zien/te ontdekken/te voelen in een andere leefomgeving. Je leert jezelf "daarbinnen" erg goed kennen. Wees maar trots op deze stap, geniet van het nieuwe, laat zien en horen wie jij bent en wat je kunt betekenen. Groeten en succes!!

  • 25 September 2010 - 06:11

    Delaja/Annette:

    We wachten op de nieuwe foto's en verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabine

Actief sinds 18 Mei 2010
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 21485

Voorgaande reizen:

08 September 2010 - 24 Juli 2011

Sabine in [Australië, Nieuw-Zeeland & Fiji]

Landen bezocht: